Rail Cargo Terminal-BILK: ahol megtalálják az elveszett időt

Ágh Miklós

Utcahosszon állnak a színes konténerek. Ezernyi óriási vasdoboz szép sorba rendezve, több emeletnyi magasságban, ameddig a szem ellát. Mintha egy akciófilm díszletei között, vagy egy gigantikus LEGO-városban sétálnánk. Soroksár határában vagyunk, a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ konténer terminálján, ami az európai kombinált szállítási szakmában Rail Cargo Terminal-BILK néven ismert.

– Ez egy 23 hektáros terület – mutat körbe Ágh Miklós, az RCT-BILK executive igazgatósági tagja. 23000 négyzetméter, ami nagyjából 33 focipályának felel meg. Van hét iparvágányunk, mindegyik 750 méter hosszú, ami azért fontos, mert alkalmasak az úgynevezett irányvonatok fogadására és indítására – ennél hosszabb vasúti szerelvény a gyakorlatban nincs. Tudni kell, hogy az irányvonatok általában 600-700 méter hosszúak, ez a leggazdaságosabb méret. Ott látja a két bakdarunk egyikét, van még négy Kalmar típusú mobil konténer-rakodógépünk – mutat a távolba Ágh Miklós –, ezek ember nagyságú gumikerekeken futó, ugyanakkor nagyon mozgékony hatalmas emelőgépek. Évente mintegy százezer rakott konténer fordul meg a BILK-ben, 20-45 lábnyi méretűek, hűtő és veszélyesáru-szállító konténerek. De foglalkozunk üres konténerek tárolásával is – ezt „depózásnak” nevezi a szakma –, ami évente 20-30 ezer konténer átmeneti tárolását jelenti. Aki ért hozzá, tudja, hogy ez egy igen komoly forgalom, amihez egy tisztességesen felépített géppark társul – mondja Ágh Miklós.

Erőteljes a teherforgalom, a vontatók és szerelvények folyamatos mozgásban vannak, az óriási rakodógépek könnyedén emelgetik az akár húsz tonnánál nehezebb vasdobozokat is, a bakdaruk pedig mérnöki pontossággal helyezik egymásra az akár 12 méternél is hosszabb tengeri konténereket. Közelről nézve már látszik, hogy ezek mindegyike akkora, mint egy kisebb garzonlakás.
A telephely bejáratánál megint nyílik a sorompó, éppen egy rakott konténer kerül beszállításra. A parkolót elhagyva már fordul is rá a hatalmas szerelvény a hídmérlegre.

– Ezt a mozzanatot érdemes megjegyezni, ez egy export-feladásra kerülő konténerhez készítendő hiteles mérlegjegy kiállításának első fázisa. Ez fontos kísérő-dokumentum, mindjárt elmondom, hogy miért… De gondolta volna, hogy az a sötétkék konténer nemrégen még az Egyesült Államokban volt? – kérdez rám Ágh Miklós.

Világjáró konténerek

– A nálunk megforduló konténerek tipikusan a következő utat járják be: Kínából a tengeren érkeznek a szlovéniai Koper kikötőjébe, ott vasútra kerülnek, majd a Rail Cargo Operator-Hungaria szervezésében, a Rail Cargo Hungaria trakciójában érkezik a vonat a terminálra. Itt levesszük a vasúti szerelvényről, majd felrakjuk egy teherautóra, amely kiszállítja a címzetthez. Kirakodás után az üres konténer beszállításra kerül, majd néhány nap elteltével ismét kiszállításra kerül, immáron egy másik címre, ott megrakják, így tér vissza a terminálra, mi pedig feltesszük a vonatra. Egy másik vasúttársasággal elvisszük például Hamburgba, onnan egy tengerjáró utaztatja az Egyesült Államokba. A BILK nevében szereplő „intermodális” szó éppen arra, utal, hogy a hosszú szállítási láncban tengeren, vasúton és közúton is mozog a rakomány.

A társaság teljesítménye is elismerésre méltó, hiszen az elmúlt években minden gazdasági mérőszám jelentős emelkedést mutatott, komoly előrelépés történt mind a géppark, mind a szolgáltatások fejlesztése terén.

Továbbfejlesztett szolgáltatások

Ha egy konténerterminál éveken keresztül hozza a tervszámokat, megfelel a vele szemben támasztott elvárásokat, akkor a menedzsment akár hátra is dőlhetne, mondván: minden rendben. A BILK tulajdonosai és igazgatósági tagjai azonban a 2008-as privatizáció óta minden évben a fejlesztések mellett szavaztak.

– Egy szolgáltató cégnek rugalmasnak kell lenni, mindig van mit finomítani. Ha jön egy speciális üzleti lehetőség, egy új elvárás, akkor azt ki kell elégíteni, sőt, a latens igényeket is fel kell fedezni. Ezért néhány éve bevezettük a folyamatos, azaz 0-24 órás kiszolgálást a vasúti és közúti oldalon is. Bővítettük depó-tevékenységünket, a 2-4 tonnás üres konténerek mozgatásához egy alacsony üzemanyag-fogyasztású járművet is rendszerbe állítottunk, ami a takarékos üzemeltetést biztosítja. A depózás szinte automatikusan megköveteli, hogy javítóbázisunk is legyen, ezért felépítettünk egy új ágazatot is – mindezt már az irodaépület teraszáról körbemutatva sorolja Ágh Miklós.

– Beérkezéskor átvizsgáljuk, és igény esetén meg is javítjuk az üres konténereket. Beszállításkor felveszünk egy jegyzőkönyvet, illetve fotókkal is dokumentáljuk a hibákat és sérüléseket, s ha a tulajdonos megrendeli, akkor a már megkötött alapszerződésben foglalt díjazásért megjavítjuk a konténert. Érdemes megemlíteni, hogy a javítóbázis önmagában is eredményes tevékenységünk. Az utóbbi időben látványosan bővült Magyarország Ázsiába irányuló húsexportja, a legfőbb felvevő piac Kína, így a hűtőkonténer-kezelés iránti igény jelentős mértékben megugrott. Említést érdemel még a veszélyes-áru kezelés, ma már a BILK mind a tíz veszélyességi kategóriába tartozó áruféleség korlátlan kezelését elvégezheti. A latens igények felismerésének jó példája a termináli rakodások és átrakodások iránti növekvő kereslet, azon belül például a lemeztekercs kezelő szolgáltatásunk. A magas színvonalon történő kiszolgálás érdekében, beszerzésre került egy 12 tonnás targonca, amivel az öt-hat tonnás lemeztekercseket mozgatni tudjuk, sőt kialakítottunk egy olyan speciális rakodó-berendezést is, melynek segítségével konténer-rakodógépeink is képesek a tekercsek rakodására. Ezek után bátran meghirdethettük, hogy a Terminálon széleskörű konténer-rakodási feladat biztosított, és akár köztes tárolást is tudunk végezni, így újabb szolgáltatásokat is kínálhatunk.

Akik megtalálják az elveszett időt

– Megbízóink abban érdekeltek, hogy tervezhetően, ütemesen, és pontos időben kapják meg konténereiket. A terminál életében van egy időablak, ami nagyon meghatározza az összes velünk kapcsolatban álló partner és ügyfél életét. Ha beérkezik egy vasúti szerelvény, akkor lehetőség szerint hat-nyolc órán belül meg kell fordítani a vonatot – azaz le kell venni a beérkezett konténereket, és fel kell pakolni az exportra szántakat. Ha késik a beérkező vonat, akkor a vasúti társaság is, és az ügyfél is azt szeretné, hogy a BILK hozza be az elveszett időt. Tőlünk várják a „csodát” – amit mi legtöbbször meg is valósítunk. A csúszás ledolgozásáért megteszünk mindent, ami csak emberileg lehetséges. A géppark folyamatos bővítésének köszönhetően műszakilag nagyon jól felszereltek vagyunk, eszközeink 70-80 százalékos kihasználtsággal dolgoznak. Mivel a terminál területe már nem bővíthető, a közeljövőben újabb bakdaruk üzembe állítását helyezzük kilátásban.

Gazdasági mutatók

A MÁV teherszállítási üzletágát, a MÁV Cargót 2008-ban az osztrák szövetségi vasút, az Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) vásárolta meg. A privatizáció következtében a BILK is osztrák tulajdonba került, jelenleg a Rail Cargo Group részeként tartozik az anyavállalathoz. A BILK azóta is őrzi piacvezető pozícióját, s ma is a legfontosabb áruszállítási terminál Magyarországon. A géppark folyamatos megújítására és fejlesztésére az osztrák tulajdonos jelentős összeget költött, többek között ennek is köszönhető, hogy a cég eredménytermelő képességét az utóbbi öt évben megduplázták.

– Az eredménytermelő képességünk javulásának az volt az alapja, hogy növeltük a bevételeinket, ugyanakkor a költségeink sokkal kisebb mértékben emelkedtek. Minden korábbi kritika ellenére ma már biztosan elmondható, hogy a MÁV Cargo privatizációja az egyik legsikeresebb volt, akkoriban nagyon komoly bevételhez jutott a költségvetés. A privatizáció évében gyűrűzött be Európába a 2008-as gazdasági világválság, és azokban az országokban, ahol nem történt meg vasúti áruszállítás privatizációja, ott az állami vasútvállalatok mind a tönk szélére jutottak. Nálunk a Rail Cargo Hungaria 2010 után is megőrizte vezető pozícióját a vasúti árufuvarozásban – fogalmazott Ágh Miklós.

Amikor újra a bejárat melletti hídmérleghez érünk, Ágh Miklós visszatér a hiteles mérlegjegy fontosságára.

– A konténer összsúlyának igazolása különösen fontos a feladó számára, mivel biztonságosan csak a valós tömegek ismeretében lehet helyesen megrakni a konténerszállító hajókat, így kerülhetők el a súlypont-problémák. Azt már láttuk, hogy a hídmérlegen lemért beérkező jármű összsúlyát rögzítjük az informatikai rendszerben, de ugyanezt a járművet távozásakor üresen is lemérjük, a különbség a rakott konténer súlya. Ennek alapján készül a nemzetközileg is elfogadott mérlegjegy. A magas színvonalon biztosított szolgáltatás bevezetésével a Társaság tovább növelte tekintélyét az ügyfelek körében – mondta búcsúzóul Ágh Miklós.

Közben újabb teherautók érkeztek a bejárathoz, egy irányvonat pedig elindult Hamburg felé.

G. L.

Kapcsolódi híreink

Leave a Comment